Monday, August 1, 2016

Doa Ketika Ditimpa Musibah

Ummu Salamah atau nama asalnya Hindun Binti Abi Umayyah Al-Mughirah Al-Makhzumiyah adalah Ummul Mukminin kerana telah berkahwin dengan Rasulullah SAW.
Ketika suaminya Abu Salamah (Abdullah bin Abdul Al-Asad) meninggal dunia, Ummu Salamah sangat sedih kerana Abu Salamah merupakan suami yang baik dan tidak mungkin ada seseorang yang lebih daripada suaminya itu menurut pandangannya. Lalu Rasulullah SAW mengajarkannya doa ini:
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اللَّهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي، وَأَخْلِفْ لِي خَيْراً مِنْهَا
Maksudnya: "Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami akan kembali. Ya Allah, berikanlah ganjaran kepadaku di atas musibah yang menimpaku dan gantikanlah untukku sesuatu yang lebih baik daripadanya." [Riwayat Muslim]
[Hisnul Muslim, Doa ditimpa musibah, Sheikh Dr. Said Bin Ali Wahf Al-Qahtani]
Ada juga riwayat yang mengatakan doa ini dilafazkan oleh Rasulullah SAW dalam sabdanya yang didengar oleh Abu Salamah dan mengajarkannya kepada Ummu Salamah beberapa ketika sebelum kematiannya.
[Lihat Hayatus Sahabah, Kisah Penderitaan Ummu Salamah, As Sheikh Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi]
Beberapa masa berlalu Sayidina Abu Bakar meminangnya namun ditolak oleh Ummu Salamah kemudiannya Sayidina Umar Al-Khatab masuk meminangnya juga ditolak oleh Ummu Salamah.
Kemudian Rasulullah SAW meminangnya ,
Kata-kata Ummu Salamah saat ia dilamar oleh Rasulullah SAW:
“ Ya Rasulullah, aku ini seorang wanita yang sangat cemburu, aku takut engkau melihat dariku sesuatu yang tidak kau sukai hingga kelak Allah akan mengazabku kerananya. Aku seorang wanita yang sudah berusia dan aku mempunyai anak-anak.”
Lalu dijawab oleh Rasulullah SAW:
“Adapun yang kau sebutkan tentang cemburu, Allah akan menghilangkannya darimu. Sedangkan usia, aku pun berusia sepertimu. Dan tentang anak-anak, anak-anakmu adalah anak-anakku.”
Ini menurut salah satu daripada beberapa riwayat berkenaan Ummu Salamah dan pernikahannya dengan Rasulullah SAW.
Pinangan Rasulullah SAW ini diterimanya maka Allah telah memakbulkan doanya menggantikan seseorang yang lebih baik daripada bekas suaminya Abu Salamah iaitu Baginda Rasulullah SAW.
[Lihat Hayatus Sahabah, Pernikahan Rasulullah SAW dengan Ummu Salamah, As-Sheikh Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi]
Semoga kita dapat sama-sama mengamalkan doa yang ma'thur daripada Rasulullah SAW sebagai panduan dalam kehidupan kita seharian.
Moga Allah kurniakan kita istiqamah dalam beramal, Insha Allah.
Abu Durrah
02 Ogos 2016M
28 Syawal 1437H
Bangi

No comments:

Post a Comment