Monday, May 2, 2016

Kekeliruan Antara Jihad Paling Besar Dan Jihad Kecil

Apa yang menjadi kekeliruan adalah ungkapan yang disebarkan yang dikatakan hadith Rasulullah SAW;
رَجَمْنَا مِنَ الْجِهَادِ الَأ صْغَرِ اِلَئ الْجِهَادِ الَا كْبَرِ قَالُواك وَمَا الْجِهَادُ الَأ كْبَرُ؟ هَادُ القَالَ ; جِهَادٌ الْقَلبِ أَوْ جِنَّفسِ
"Kita kembali dari jihad yang kecil dan memasuki jihad yang besar" Mereka bertanya :"Apakah jihad yang besar itu?" Ia menjawab:"Jihad hati atau jihad (menentang nafsu)."
Ini bukan hadith tetapi athar sahabat iaitu ucapan Ibrahim bin 'Ablah. Menurut Al Imam Syahid Hassan Al Banna di dalam risalah jihad, sesetengah orang menggunakan ungkapan ini bagi memalingkan orang ramai daripada mengambil berat tentang peperangan dan menentang kemungkaran serta persediaan ke arah itu, memalingkan niat serta istiqamah di jalannya sedangkan ianya bukanlah hadith sahih tetapi athar.
Al Imam Hafiz Ibnu Hajar Al Askolani di dalam 'Tasdid Al Qaus' mengatakan ianya mashyur dituturkan sedangkan ianya adalah ucapan Ibrahim bin 'Ablah, manakala Al 'Iraqi menyatakan di dalam himpunan hadith ihya 'ulumiddin bahawa riwayatnya dhoif daripada Jabir.
Inilah yang dinyatakan oleh Almarhum As Sheikh Fathi Yakan di dalam Abjadiyyat Al-Haraki Li Al-'Amal Al-Islami.
Sekalipun ianya ungkapan benar tetapi bukanlah untuk menganjurkan umat Islam meninggalkan dan melupakan tentang persediaan untuk menyelamatkan, mempertahankan Islam dan negara umat Islam dari serangan musuh2 Islam serta membiarkan kemungkaran.
Ini kerana hadith yang menganjurkan berkenaan amar ma'ruf nahi mungkar adalah riwayat yg sahih dan suruhan Allah SWT.
إنَّ مِنْ أعْظَمِ الْجِهَادِ كَلِمَةُ حَقِّ عِنْدَ سُلْطَانٍجَاءِرٍ
'Antara jihad yang paling besar, memperkatakan yang hak di hadapan pemerintah yang zalim'
[Riwayat Abu Dawud dan Ibnu Majah daripada Abi Said Al Khudri secara marfu']
Semoga bermanfaat dan istiqomah dalam beramal.
Abu Durrah
02 Mei 2016M
24 Rejab 1437H
Bangi

No comments:

Post a Comment