Thursday, July 16, 2015

Doa Yang Afdhal

Hadith Daripada Anas Bin Malik:
عن انس بن مالك ان رجلا قال: يا نبي الله أي الدعاء أفضل: قال تسأل الله العغو والعافية في الدنيا والأخيرة ثم أتاه الغد فقال: يا رسول الله أي الدعاء أفضل ؟ قال سل الله العفو والعافية في الدنيا و الأخيرة ثم أتاه اليوم الثالث فقال: تسأل الله العفو والعافية في الدنيا والأخيرة فإذا أعطيت العفو والعافية في الدنيا والأخيرة فقد أفلحت
Seorang lelaki Anas Bin Malik bertanya kepada Rasulullah SAW, " Ya Nabi Allah, apakah doa yang paling afdhal? Nabi menjawab, kau minta keampunan dan afiat (kesejahteraan dan kebaikan) dunia dan akhirat. Keesokannya aku bertanya lagi, Ya Rasulullah, apakah doa yang paling afdhal? Nabi menjawab, kau minta keampunan dan afiat (kesejahteraan dan kebaikan) dunia dan akhirat. Seterusnya hari ketiga aku bertanya lagi, Apakah doa yang paling afdhal? Nabi menjawab, kau minta keampunan dan afiat (kesejahteraan dan kebaikan) dunia dan akhirat dan sekiranya engkau dikurniakan kedua-duanya di dunia dan akhirat maka engkau telah Berjaya;”
[Hadith Hasan, Riwayat Al Hafiz Al-‘Iraqi]
Inilah doa yang paling afdhal dipohon oleh setiap muslim, walaupun pendek tapi ianya merangkumi kebaikan kepada yang memohonnya secara pakej dunia dan akhirat serta keampunan daripada Allah SWT. Bukanlah semestinya doa yang panjang-panjang sehingga letih mengangkat tangan itu yang afdhal. Adapun ungkapan yang baik yang dilafazkan diterima sebagai doa kerana lafaz doa adalah bersifat umum (bebas) tidak seperti zikir yang terikat dengan lafaz yang ma’thur daripada Nabi SAW.
Semoga bermanfaat dan selamat beramal
Abu Durrah
01 Syawal 1436H
16 Julai 2015M
Bangi

No comments:

Post a Comment